onsdag 11 juni 2014

Stambord på hotell Savoy...

Bygget av nya konserthuset har kommit långt. 

Annika och jag hade en dag för
oss själva i stan.
Efter konserthuset kom vi till
hotell Savoy.

Om Savoy: På platsen fanns sedan medeltiden en gästgivargård. 1862 byggdes ett hotell på platsen som fick namnet Hotell Svea. Ett 20-tal år senare döptes det om till Hotell Horn, efter den dåvarande ägaren. Namnet Savoy fick hotellet 1902, då uppkallat efter Hotel Savoy iLondon. Inför Baltiska utställningen 1914 byggdes delen mot Hamngatan med festvåning, matsal och nya hotellrum. Arkitekt var Frans Ekelund. Hotellet är känt för att Sten Broman och Fritiof Nilsson Piraten hade stambord i restaurangen. Piraten har även givit en känd och vällustig skildring av ett smörgåsbord på dåvarande Hotell Horn i romanen Bock i örtagård.[1] Restaurangen drevs av Petri Pumpa fram till 2003. Källa Wikipedia.com

I butiken "Designtorget" hittade vi detta spel.
Vad det nu går ut på?

Det var inte så mycket folk ute denna dag.

En kväll var vi hos min bror och hans familj.
Brorsan och hans fru hade slagit ihop
sina födelsedagar.
Fick bara med en bild på desserten.

Emma har njutit sommarsolen.
Det har varit ända upp till 28 grader
i skuggan.

Emma sitter och funderar.

Vår park är så fin nu.

Emma spanar på allt som sker.

Häromkvällen gick jag, Annika och
Emma en kvällsrunda vid Sibbarps badstrand,
en av Malmös badstränder.

Här är mer uppväxt än på
Ribersborgsstranden.
Denna badremsa har också ett
badhus men ingen direkt sandstrand.
Här går en del småbryggor ut i vatten,
att bada ifrån.

Det hade börjat skymma.

Bron i bakgrunden. Lanternorna som
blinkar på bropelarna, syns tyvärr inte på bild.

De ligger två gamla bodar här nere.
Lite idylliskt.

Känns inte som en storstad.
Malmö har många ställen som är idylliska
trots storstadsmiljön.

Denna mannen var på väg ut i
havet för att fiska.

F.d. Cementa i bakgrunden och
hotellet till höger.

I denna lilla vik ligger småbåtarna och här
övar man jollesegling också. 

En av Malmös småbåtshamnar. 

Som liten åkte man hit med mamma
och pappa och kollade. I närheten gick
ju Dragörbåtarna.
Det var så kul se alla segelbåtarnas master.

Riktigt stor småbåtshamn.

Från brofästet till Västra hamnen
(gamla Kockumsområdet)
går en cykelbana hela vägen längs havet.

8 kommentarer:

  1. Hej! Tack för promenaden i Malmö! Alla bilder är så intressanta och visar hur staden utvecklas och växer hela tiden. Jag tycker best om gamla byggnader som hotellet, de gamla byggnaderna har så många detaljer och prydnader.
    Ha det bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rose

      Håller med om att äldre byggnader har sin speciella charm, Men jag är kontrasternas människa, jag älskar när gammalt möter nytt och fult möter fint. Det är det som gör att allt får lite liv och variation för själen.

      Radera
  2. Underbara bilder från ett somrigt Malmö :) Speciellt kvällsbilderna är väldigt vackra! Om nya Konserthuset vet jag inte riktigt vad jag ska tycka, färgglatt är det ju i alla fall:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alen Trädgård

      Som jag sagt innan så älskar jag kontraster, där gammal möter nytt. Har inte alltid varit sådan men blivit det på senare år. Allt är så spännande nu.

      Radera
  3. Trevligt att uppleva nya saker som man inte har sett tidigare,trots jag bott i Malmö
    70 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fån Rahden

      Man är aldrig för gammal för att lära nytt :)

      Radera
  4. Märkligt... Jag bor i Malmö men inte har jag sett nåt nybygge ;-) där ser man hur man hänger med..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Caroline

      Oj då..inte ens hört om byggen i Västra hamnen och Hyllie? Det byggs ju överallt.....kolla igenom min blogg bakåt långt...så kan du följa det.

      Radera