tisdag 2 juli 2013

Klirrrrrr, klirrrrr, klirrrrr.......

A, Emma och jag gav oss i veckan ut på en
regnig tur runt på ostkusten i Skåne.
Första anhalten var Sövde musteri. Här kan
man köpa olika drycker, gjorda av traktens
äpplen m.m.

Inget tjusigt eller stort ställe men väldigt kul
och trevligt att besöka.
Personalen är servicevänlig och glad.

Vi gick i och plockade till oss av godsakerna.

Det här blev kapet på Sövdes musteri.

Det blev tre must och två cider.

Två var av dessa, nya sorter som
skall bli spännande testa.

En glögg tog vi också.
Glögg gjord på äpple.
Den är grymt god.

Två var av mindre flaskor
med ny sort. Så här skall
testas under året som
kommer och bloggas
om hur de var at dricka.

Allt fanns i en liten del av byggnaden.
Man får ringa på dörren eller ringa på
telefonen innan. Åkte sedan vidare med
ljudet av klirrrrrr, klirrrrr, klirrrrr...
.............i bilen.

Härliga vyer hade vi men regnet fanns över
oss hela tiden.



Den lilla stund av solsken utnyttjade vi av
syndande. Vi tog en matbit i korvamojjen.

A och jag njöt lite sol.


Min dricka....man
är vad man
dricker eller? haha.

Längesedan jag såg denna typ av
askkopp. Som liten satt man och
tryckte på knappen så skivan snurrade
och askan trillade ner, men man
tryckte trots att det inte fanns aska.

Så äntligen kom lunchen.
Emma fick en korv med bröd. ;)

Jag och A tog köttbullar med mos och
hamburgare med pommes frites.

Med mätta magar drog vi vidare runt
i Skåneland.

Skönt tura nu när bilen är fixad och man
vågar köra igen.

Vi anlände till Kiviks musteri. Trots ösregn
så hade vi svårt finna parkering.


Här blev det också en del inköp.
Lite dyrare än på sövde men ett
par "flaror" blidde det.

Saftkoncentrat och en syltslev.

Cider, som A valt. Väldigt god.

Da Vinci smakade jag till maten
i går, den var OK. Astrakan skall
bli spännande.....får mig att tänka
på Karl-Oskar och Kristina
i Utvandrarna.

A ville ha en sylt och valde
denna Hallonsylt.

Sedan hem igen och sen har det varit rätt lugnt.
Emma har som vanligt varit på sin rastgård
och sina kisseturer.

Jag har bytt ut mina backspeglar på scootern.
De förra blev repiga och skadade i olyckan
och en av speglarna ändrade läge under
körningen hela tiden trots jag spänt den hårt.

Tadam.....nya fina blänkande backspeglar
som håller sin inställning.

2 kommentarer:

  1. Trist med regn när man är på utflykt men har man bara trevligt sällskap och ett glatt humör fixar sig allt:)) Grattis till era inköp:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alen Trädgård

      Ja jo, regnet var trist men allt går om man vill. Det är bara vad man gör det till. Man kanske gör sig själv lite bekväm genom att säga "oj vad det regnar, vi blir hemma" för att det kanske är lite aning mer besvär att ge sig ut. Men om man åtar sig det lilla mer besväret och ändå ger sig ut så märker man att det är rätt ok ändå, trots vädret. På något vis så glömmer man att det regnar fast det öser ner.

      Yepp, vi är glada för våra inköp. Man får ju passa på köpa på ett lager när man är ute. Den där äppleglöggen är urbota god, den rekommenderar jag till alla jag snackar med. Den ser kanske inte så munter ut då den är brun men smaken går inte beskriva........

      Ha det gott du/ni också ;)

      Radera