tisdag 18 juni 2013

Lilla snigel akta dig, akta dig , akta dig.......

Lilla snigel akta dej, akta dej, akta dej...
....kunde man verkligen sjunga när man
såg denna. Mitt i gatan låg den och segade
sig fram milimeter för milimeter.

Har jobbat i veckan och komunicerar med
min brukare bland annat med sådana här
bilder samt teckenspråk, (hjälptecken ibland)
men jag kör vanligt teckensråk, och med tal.

Ännu en gång ett recept ur Viktväktarnas
kokbok. Denna gången kallops med potatis.

Taaadaaam....klart. Blev hyfsat och rätt gott.

I dag, tisdag, var vi i stan och uträttade
ärenden, min brukare och jag.

Det var riktigt varmt och
gatumusikanten har varit tvungen
täcka skallen med handduk.

Det var hyfsat mycket folk som gick på gågatan
men på uteserveringarna var det fullt,
precis överallt.

Kortbyxor var nödvändigt
denna dag.

Kom in på baksidan av Hipp,
teater Hippodromen, där
Nils Poppe en gång jobbat.


Sen skulle vi fixa partygrejer på
Partyland, en gigantisk butik
med bara partysaker.





Vi tog oss sedan till Drottningtorget,
där vi satte oss på en bänk och
väntade på taxi.


Nu i kväll har jag varit med Emma
på rastgården.


Som vanligt stod hon och väntade
sina kompisar, förgäves.



4 kommentarer:

  1. Stackars lilla Emma, inga kompisar i sikte:( Vilket ställe att handla partygrejer på! Måste vara rena drömmen för både barn o vuxna:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alen Trädgård

      Mm, Emma ser så ledsen ut när inga kompisar kommer...stackarn...hehe.

      Den där festbutiken var rena drömmen för både vuxna och barn. Jag skulle kunna gå där i timmar.

      Radera
  2. Har alltid velat lära mig teckenspråk och försöker lite då och då. När vi har en aktivitet som heter Sång o Musik i FUB så börjar vi alltid med att sjung Lille katt med teckenspråk.
    Ha en fin midsommar och vi hoppas så klart på fint väder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myran

      För det första så fick jag jobbet som assistent en gång i tiden just för att jag kunde behärska teckenspråket till viss del. Då en döv kille behövde assistenter med teckenkunnighet. Det var för dryga 10 år sedan. Men har tecknat snart i 14 år, just av en enda anledning som jag kommer avslöja just nu här och i detta svar.

      Min sambo, A, och jag möttes en gång via nätet och vi lärde känna varandra mer och mer. Så bodde hon just då i Örebro, som är ett av ställena där döva och hörselskadade bor, jobbar och studerar. Så visade sig att A var just DÖV. Men jag ville träffa henne och i början gick det ett antal kollegieblock tills jag en dag började bokstavera ord m.m. Med tiden lärde hon mig de egentliga tecknen och i dag kan jag rätt bra teckenspråk. Emma kan också hon en aning tecken, ja inte teckna men hon förstår en del tecken.

      Så så är det med det...hehe.

      Radera